Professional training for psychological care in a home for the elderly
Keywords:
professional training, psychological care, elderlyAbstract
Objective: To promote psychological care at the Elavoko Ly'omwenho Nursing Home for the Elderly, based on raising awareness and activating professional skills in caregivers. Method: The study was based on qualitative methodology, through Research-Action-Participation, embodied in the operative groups. The participants were six caregivers of the Home. The instruments applied were the interview with key informants, exploratory group interview, individual written surveys and the focal interview. Results: Caregivers were made aware of the importance of their professional improvement; interest was promoted in increasing basic knowledge in gerontology and in developing techniques for more comprehensive care at the Home; and there was a change in the participants, since the categories of analysis proved to be more functional after the intervention
References
Alves, M. P. I. (2017). Um olhar sobre o cuidador em instituição de longa permanência para idosos. (Tese de Licenciatura, Universidade Federal da Paraíba, Brasil). Recuperado de https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/1642?locale=pt_BR
Barbosa, A. L., Cruz, J., Figueiredo, D., Marques, A. & Sousa, L. (2011). Cuidar de idosos com demência em instituições: competências, dificuldades e necessidades percepcionadas pelos cuidadores formais. Psicologia, Saúde & Doenças, 12(1), 119-129. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/362/36222221009.pdf
Borrozino. N. F. (2019). Prevenção Quaternária: Envelhecendo em sociedades medicalizadas. (Tese de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil). Recuperado de https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22226
Carneiro, L. L., e Bastos, A. V. B. (2020). Bem-estar relacionado ao trabalho: análise de conceitos e medidas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 72(2), 121-140. doi:10.36482/1809-5267.ARBP2020v72i1p.121-140
Carvalho, P. D. P., Magalhães, C. M. C & Pedroso, J. S. (2016). Tratamentos não farmacológicos que melhoram a qualidade de vida de idosos com doença de Alzheimer: uma revisão sistemática. J Bras Psiquiatr, 65(4), 334-9. doi:10.1590/0047-2085000000142
Chaimowicz, F. (2013). Saúde do Idoso (2a ed.). NESCOM UFMG. Recuperado de https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/3836.pdf
Cheng, T.J., Hsu, Y.M., Tsay, T.H, Chen, M. Y., Tsay S.F & Shien S.H (2020). Factors Affecting the Competence of Nursing. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24). Recuperado de https://www.mdpi.com/1660-4601/17/24/9413
Damaceno. D. G. (2018). O cuidado em instituição de longa permanência para idosos: a formação dos profissionais. (Tese de mestrado, Faculdade de Medicina de Marília, Marília). Recuperado de http://www.famema.br/ensino/mestrado_acade/dissertacoes/DAMACENO.%20DG.%20O%20CUIDADO%20EM%20INSTITUI%C3%87%C3%83O%20DE%20LONGA%20PERMAN%C3%8ANCIA%20PARA%20IDOSOS%20-%20A%20FORMA%C3%87%C3%83O%20DOS%20PROFISSIONAIS.pdf
De Medeiros, J. W., e Schonmeier, N. L. A. (2016). Avaliação da força de preensão palmar de idosos que participam de grupo de atividade física. Revista Simpósio de Fisioterapia – Uniplac, 3, 53-58. https://revista.uniplaclages.edu.br/revistas/fisioterapia/edicoes/3a%20Ed%20Simposio%20de%20Fisioterapia%202016.pdf
De Nascimento, R. M., & Cassela, E. A. D. (2022). A actividade científica como via para a transformação da práctica educativa. RECIPED: Revista científico-pedagógica do Bié, 2(1), 1-4. Recuperado de http://reciped.espbie.ao/ojs/index.php/reciped/article/view/115
Deroncele-Acosta, A., Gross-Tur, R., Medina-Zuta, P., e Mena, J. (2022). Competencia epistémica: Comprensión filosófico-metodológica de la novedad científica en la tesis doctoral. Revista de Filosofía, 39(102), 39 – 77. doi:10.5281/zenodo.7059265
Dutra, N. S., Mazini, J. C., & Silva, M. V. (2018). Cuidadores que se encontram: (in)formação de cuidadores de instituições de longa permanência para idosos. Revista Ciência em Extensão. 14(4), 195-206. Recuperado de https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1757/2178
Freitas, A. V. S., & Noronha, C. V. (2010) Idosos em instituições de longa permanência: falando de cuidado. Interface - Comunic., Saude, Educ, 14(33), 359-69. https://www.redalyc.org/pdf/1801/180115834010.pdf
Gross Tur, R. (2017). Estrategia educativa para la formación científico-profesional del psicólogo. (Tese inédita de doutorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Gross-Tur, R., Deroncele-Acosta, A., Licea-Suárez, Y., Hechavarría-Munive, E., Gallardo-Olazábal, H., & Cassoma, R. C. S. (2022). A Formação Cientifico-Profissional do Psicólogo: Uma Experiência na Escola Superior Politécnica do Bié, Angola. Revista Brasileira da Educação
Profissional e Tecnológica, 1(22), e11475. doi:10.15628/rbept.2022.11475
Kunzendorff , B. A., Nicoli, B. M., Luz, F. A., Martins, K. G., Fonseca, P. B. V., da Silva, G. H. M. (2018). Incontinência urinária em idosos - tratamento e reabilitação, Anais do seminário científico do UNIFACIG. (4), 1-6 Recuperado de http://pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/semiariocientifico/article/view/771/674
Larocca, A. M. V., Veiga, P. H., Almeida, C. M. R. S., Lima, A. K. P. & Fernandes M. G. (2018). Acessibilidade e risco de quedas em uma Instituição de Longa Permanência para Idosos na Cidade do Recife-PE, Revista Inspirar Movimento & Saúde 17(3), 1-8. Recuperado de https://www.inspirar.com.br/revista/acessibilidade-e-risco-de-quedas-em-uma-instituicao-de-longa-permanencia-para-idosos-na-cidade-do-recife-pe/
Lima-Pollo, S. H., e De Assis, M. (2008). Instituições de longa permanência para idosos - ILPIS: desafios e alternativas no município do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, 11(1), 29-43. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403838777004
Lucondo, M. (2020). O idoso em angola. No Encontro “La ricchezza degli anni”, Roma. Recuperado de http://www.laityfamilylife.va/content/dam/laityfamilylife/Eventi/LaRiccezzaDegliAnni/Testi/Lucondo_def.pdf
Machado, W. D., Celestino, R. C. e Souza, A. T. S. (2021). Capacidade funcional de Idosos Institucionalizados à luz do Índice de Katz. Rev.
Longeviver (9). Recuperado de https://revistalongeviver.com.br/index.php/revistaportal/article/view/872/932
Massoxi, C. (29 de março de 2018). Vigilantes no Cuito reclamam subsídios. Jornal de Angola, Entrevistador. [Edições Novembro]. Recuperado de https://www.pressreader.com/angola/jornal-de-angola/20180329/281990378075258
Mourão, L., e Monteiro, A. C. (2018). Desenvolvimento profissional: Proposição de um modelo conceitual. Estud. psicol. (Natal), 23(1). doi:10.22491/1678-4669.20180005
Silva, A. L. (2020). Aspectos psicológicos e sociais relacionados aos cuidadores formais em instituições. En Anais do VII Congresso Internacional do Envelhecimento Humano. Realize Editora. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/73196
Silva, J. T. N. e Júnior, A. T. (2021). Associação entre inteligência emocional e empatia em estudantes de Medicina: estudo transversal unicêntrico, Brasil, 2019. Rev. bras. educ. med. 45(01). doi:10.1590/1981-5271v45.1-20200053
Suárez Cid, L., & Gross Tur, R. (2019). Estimulación cognitiva y apoyo familiar hacia adulto mayor con deterioro cognitivo. Revista Información Científica, 98(1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ric/v98n1/1028-9933-ric-98-01-88.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Augusto Prata Chitula Miguel, Ricardo Chiengo Sapalo Cassoma, Ramiro Gross-Tur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.