Adequacy of basic support content in the teaching of Chemistry: A methodological strategy for meaningful learning
Keywords:
Teaching Chemistry, Contents, Strategies, Meaningful learningAbstract
This article aims to present the suggestion of basic support content in the teaching of Chemistry, to teach classes in a meaningful way, to students of the Chemistry course. The study was based on a qualitative approach, with observation being the instrument adopted for data collection, starting from classes taught by students in the 4th year of the Chemistry Course at the Escola Superior Pedagógica do Bié in 2019 in some schools in I and II Cycle of Secondary Education in Cuito-Bié. The results observed, such as the mastery of the themes and the methodological strategies for teaching chemistry in specific subtopics, were satisfactory for the investigation since the students acted naturally in the development of pedagogical practices, with the author only as a teacher
References
Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers’conceptions of nature of science: a critical review of literature. International Journal of Science Education, 665-701.
Alves, R. (1981). Filosofia da Ciência. São Paulo: Ars Poética Editora.
Coelho, A., & Octávio, M. J. (2016). Química - 8ª classe (2ª ed.). Luanda: Texto editores.
Fagundes, T. (2009). Metodologia da pesquisa. Salvador: UNEB.
Fogaça, J. R. (2023). O que é uma substância? Brasil Escola. Fonte: https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/quimica/o-que-e-uma-substancia.htm.
Fonseca, B. T. (2023). Substância química. Infoescola: Navegando e Aprendendo. Fonte: https://www.infoescola.com/quimica/substancia-quimica/
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa (4ª ed.). São Paulo: Atlas.
Libâneo, J. C. (2017). A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Revista Educativa, 353-387. Fonte: http://dx.doi.org/10.18224/educ.v19i2.5391
Lima, J. A. (2017). Contextualização e ensino de Química na educação básica: Uma estratégia para promoção de aprendizagem significativa. Revista Docentes, 39- 49. Fonte: https://revistadocentes.seduc.ce.gov.br/index.php/revistadocentes/article/view/77
Marconi, M. d., & Lakatos, E. M. (2008). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Moreira, M. A. (2008). A teoria da Aprendizagem Significativa segundo Ausubel. São Paulo: Vetor.
Oki, M. D., & Moradillo, E. F. (2008). O ensino de história da química: contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência &
Educação (Bauru), 67-88.
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Novo Hamburgo - Rio Grande do Sul: Editora Feevale.
Puhl, C. S., Müller, T. J., & Lima, I. G. (2020). As contribuições de David Ausubel para os processos de ensino e de aprendizagem. DYNAMIS.
Rodrigues, V. C., Pinheiro, C. P., & Oliveira, L. D. (2023). Química em Minecraft: Análise do conteúdo didático “As Propriedades da Matéria. Anais Dos Encontros De Debates Sobre O Ensino De Química, 42. Fonte: https://edeq.com.br/submissao2/index.php/edeq/article/view/252
Usberco, J., & Salvador, E. (2002). Química - Volume Único. São Paulo: Saraiva.
Voigt, C. L. (2019). O Ensino de Química. Ponta Grossa, PR : Editora Atena.
Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artemed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adalberto Paulo Canjonjo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.