As metodologias ativas de aprendizagem: reflexões subsidiárias nas escolas do I ciclo em Angola

Authors

Keywords:

Teaching-learning, active metodologies, education

Abstract

The discussion about active methodologies has taken a very important position in what are objectives of the new school, these are conceptions focused on the teaching-learning process that centralizes the student, discourage the insistence of teaching with traditionalist content. Our objective is to discuss the ways in which active methodologies can contribute to the learning of subjects in the Schools of the I cycle in Angola. The methodological nature of this research is bibliographic, that is, this research explores distinctive documents that guide the teaching-learning process in the schools of the I cycle in Angola. The main conclusions point to the lack of prior analysis of the discipline programs by teachers together with school managers, they should make use of active learning methodologies to reflect the programs received to the Ministry of Education (hereinafter MED) in order to make the programmatic contentflexible and generating meaningful learning in the classroom. The curricula and programs elaborated by med present terminologies reflecting traditionalism, do not reflect the specificities or educational problems of each context or province of Angola. During educational teaching practice, teachers hardly use active methodologies to make their classes innovative, generating knowledge and, overcoat, which position the student as an active subject in learning. Moreover, it is difficult, during the evaluations the students produce or relate what they study with their realities, some tests force the student to make a full copy of classes, that is, listen and memorize the contents studied to show in the tests.

References

Angola, G. R. (2001). Estratégia Integrada para a Melhoria do Sistema de Educação 2001-2015. Luanda: Ministério da Educação e Cultura.

Diogo, (2010). Desenvolvimento Curricular. Luanda: Plural

Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra-(coleção de leitura).

INIDE, (2019). Plano Curricular do Ensino Secundário Geral. Luanda: editora Moderna

Kauark, F. d. S., Malhães, F. C. & Madeiros, C. H. (2010). Metodologia da Pesquisa: Um guia prático. Bahia: Via Litterarum editor.

Lopes, G. K. F. (2016). Currículos e Programas. Sobral: Instituto Superior de Tecnologia aplicada.

Martins, G.(2020). Metodologias ativas: métodos e práticas para o século XXI. Quirinópolis, GO: editora IGM.

Mayembe, Nd. (2016). Reforma Educativa em Angola: a monodocência no ensino primário em cabinda. Tese de Doutoramento em Educação. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Ministério de Educação – MED. (2013). Programa de Geografia da 7ª Classe. Luanda: editora Moderna, S.A.

Ministério de Educação – MED. (2013). Programa de História da 8ª Classe. Luanda: editora Moderna, S.A.

Ministério de Educação – MED. (2014). Programa de Língua Portuguesa da 7ª, 8ª e 9ª Classe. Luanda: editora Moderna, S.A.

Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso

Nguluve,A. K. (2006). Política Educacional Angolana (1976-2005): organização, Desenvolvimento e Perspectivas. Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo. São Paulo: Faculdade de educação.

Santos, T. da S. (2019). Metodologias Ativas de Ensino-aprendizagem. Dissertação de mestrado. Campus olinda: Instituto federal de educação, ciências e tecnologia de pernambuco.

Sousa, A. L. d. Z, Vilaça, A. L. d. Z e Teixeira, H. J. B. (2020). Os benefícios da metodologia ativa de aprendizagem na educação. Quirinópolis-GO: editora IGM.

Published

2024-03-11

How to Cite

Muaquixe, J. C. . (2024). As metodologias ativas de aprendizagem: reflexões subsidiárias nas escolas do I ciclo em Angola. RECIPEB: Revista Científico-Pedagógica Do Bié, 3(2), 5–18. Retrieved from http://recipeb.espbie.ao/ojs/index.php/recipeb/article/view/204