Technological reinforcement in geography teaching: Proposal for the use of Geoaplicatives in the II cycle of Angolan secondary education

Authors

Keywords:

Geoaplicatives, apps, teaching technology, smartphones, geographic learning

Abstract

The need for innovation and the implementation of a new pedagogical and methodological mechanisms for the teaching of Geography in the communities of adolescents and young people, is imperative for the improvement of educational effectiveness in the Angolan education system. With that, the purpose of this research was to propose the use of geographic applications (geoapps) in the II cycle of Angolan secondary education, to reinforce the learning of Geography. For the effectiveness of the aforementioned proposal, some applications usable in smartphones of Android operating system whose contents offer didactic valences for geographic learning were identified. The approach of this research is made through a bibliographic, descriptive and technical-explanatory interpretation since it seeks not only to establish the theoretical precepts on the needs and advantages of the technological proposal in teaching, but also to explain the “modus operandis” of the apps taking advantage of both the geographical competences to be instructed and the methodological-professional capacities of the teachers.

References

Androidlista (2021). Androidlista.com.br. Desenvolvido pela Harnisch GmbH. Versão 1.3.24. Austria. Acesso em 2021, disponível em https://www.androidlista.com.br/item/android-apps/481216/sun-moon-and-planets/

Ardila, E. R., & Mejía, A. P. (2017). Apps educativas como herramienta pedagógica para niños y niñas de grado segundo en el Colegio Sorrento I.E.D. Bogotá: Fundación Universitaria Los Libertadores.

Caetano, L. M., & Veiga, A. M. (2010). Apps no ensino: Conceitos e potencialidades educativas. Ensino na Educação Básica, III, 1-21. Acesso em 19 de Março de 2021, disponível em https://www.researchgate.net/publication/341655435.

Carracedo, M. (3 de Julho de 2017). Aplicaciones (Apps) para la enseñanza de la Geografia. Una experiencia Mobile Learning en la formación inicial del profesorado de educación primaria. Didáctica Geográfica nº 18, 69-89. Acesso em 20 de Março de 2021, disponível em https://didacticageografica.age Geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/383/356.

Common sense education media. (2021). Geography apps and websites for elementary and high schools. Acesso em 10 de 04 de 2021, disponível em www.commonsensemedia.org: http//: www.commonsensemedia.org/education/pop-picks/middle-and-high-school-geography-apps-and-websites.

Geoscience News and Information (2005). What is Google Earth?. Acesso em 17 de 04 de 2021, disponível em Geology.com: https://geology.com/google-earth/

GCFGlobal, (2021). Aprendelibre. Acesso em 07 de Outubro de 2021. Disponível em: https://edu.gcfglobal.org/es/educacion-virtual/que-es-la-educacion-virtual/1/

Khan, S. (2020). Top Geography tools and Apps for XXI century classroom. Acesso em 12 de 04 de 2021. Disponível em: http://www.edtechreview.in

Kortabitarte, A., Gillate, I., Luna, U., & Ibáñez‐Etxeberria, A. (2018). Las aplicaciones móviles como recursos de apoyo en el aula de ciencias sociales: Estudio exploratório con el app Architecture Gothique/Romane en educación secundária. Albacete: ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete. Acesso em 17 de Março de 2021, disponível em http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Lei de bases do sistema de educação e ensino. (12 de Outubro de 2020). Lei que altera a lei nº 17/16 de 7 de Outubro - Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Luanda, Angola: Assembleia Nacional. Acesso em 2021, disponível em: https://www.ipls.ao/wp-content/uploads/2020/08/Lei-3_20-de-12-de-Agosto-Lei-de-Bases-do-Sistema-de-Eucacao-e-Ensino-altera-a-Lei-17_16.pdf.

Lima, R. N. (2012). Google Earth aplicado a pesquisa e ensino da Geomorfologia. Revista de Ensino da Geografia. Vol 3, N. 5, 17-30.

Papadakis, S. J., & Kalogiannakis, M. (2017). Mobile educational applications for children. What educators and parents need to know. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 256-277. Acesso em 20 de Março de 2021, disponível em https://www.researchgate.net/publication/315137160

Peña, D., Jesús, J., González, F., & Carlos, J. (2013). Geographic and geolocation competences for people in later life. Cuadernos Geográficos, 1-80. Acesso em 20 de Março de 2021, disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Fernandez-

Garcia_Jose_Carlos/publication/259740378_Geographic_and_geolocation_competences. pdf

Ramon, A. (2018). Tecnologías de Información Geográfica, un recurso para el aprendizaje en la vida cotidiana. Tecnologia de la información geográfica, un recurso para el aprendizaje en la vida cotidiana, 1-18. Acesso em 20 de Março de 2021, disponível em:https://www.researchgate.net/publication/315767049_Tecnologias_de_Informacion_Geografica_un_recurso_para_el_aprendizaje_en_la_vida_cotidiana.

Saavedra, V. H. (2016). Las Apps como refuerzo educativo: De la educación informal a la educación formal. Un estudio etnográfico. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia- UNED. Acesso em 17 de Março de 2021, disponível em: http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:masterComEdred-Vhernandez.

Santos, A. L., & Rosa, O. (2016). O uso de aplicativos como recurso pedagógico para o Ensino de Geografia. XVIII Encontro Nacional de Geógrafos (pp. 1-7). Maranhão: Universidade Federal de Goiás. Acesso em 18 de Março de 2021, disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1468282246_arquivo_ousodeaplicativoscomorecursopedagogicoparaensinodeGeografia.pdf.

UNESCO. (2014). Tecnologias para a transformação da educação: experiências bem sucedidas e expectativas. Organização das Nações Unidas para a educação, Ciência e Cultura, (1-70). Recuperado em 18 de Março de 2021, de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Brasilia/pdf/brz_ci_preliminar_doc_tecnologias_transformacao_educacao.pdf. em 18 de Abril de 2021

UNESCO International Bureauof Education. (2016). Intentional ICT: Curriculum, education and development. (1-21). Recuperado em 18 de Abril de 2021, de http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/wpci-17-ict_curriculum_eng.pdf.

UNESCO: Institute for Information Technologies in Education. (2012). ICT´s for Curriculum Change (13-24). Recuperado em 22 de Abril de 2021, de https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214725.pdf

UNICEF Angola. (2015). Acesso à Educação: O UNICEF trabalha pelo direito de acesso alargado e equitativo de todas as crianças a uma Educação de qualidade. Recuperado em 18 de 04 de 2021, de www.unicef.org: http://.www.unicef.org/angola/educação.

Published

2021-12-17

How to Cite

Tavares, W. S. . (2021). Technological reinforcement in geography teaching: Proposal for the use of Geoaplicatives in the II cycle of Angolan secondary education. RECIPEB: Revista Científico-Pedagógica Do Bié, 1(2), 44–56. Retrieved from http://recipeb.espbie.ao/ojs/index.php/recipeb/article/view/66