Proposal for curricular improvement in the discipline of moral and civic education in the second cycle of high school education Joaquim Kapango do Huambo

Authors

Keywords:

Moral, Moral and Civic education, Curriculum

Abstract

This research constitutes a reflection on the problems of Moral and Civic Education in force in current Angolan society. The study carried out with the objective of elaborating a curricular design proposal for the inclusion of the discipline of Moral and Civic Education in the curriculum of the Second Cycle of Secondary Education of Liceu Joaquim Kapango of the City of Huambo. A non-experimental, exploratory and descriptive research design was defined for this study; not that it respects the form of approach or study carried out was mixed. Among the main results stands out a proposal for and inclusion of the discipline of Moral and Civic Education in the curriculum at the teaching level. The results also allow us to verify that both among the students and among the teachers there was a consensus regarding the importance of two topics to be developed for the formation of two students' moral and civic values; and that the discipline Moral and Civic Education is also taught in the Second Cycle of Secondary Education

References

Camps, V., & Giner, S. (2005). Manual de civismo. Barcelona: Columna

Costa, S. (2011). Método científico: os caminhos da investigação. São Paulo: Harbra. Andrade, 2009

Ferreira, A. (2004). Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 3ª ed. Curitiba: Positivo

Flores, M., & Ferreira, P. (2012). Currículo e comunidades de aprendizagem: desafios e perspectivas. Santo Tirso: De facto editores

Gil, A. (2009). Como elaborar projectos de pesquisa. São Paulo: Atlas. Creswell e Clark

La Taille, Y. (2009). Moral e Ética: dimensões intelectuais e culturais. Porto Alegre: Artmed

Lefort, C. (2007). Desafios da escrita política. 2ª ed. São Paulo: Discurso Editorial

Libâneo, J. (2013). A didáctica e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Actividade e a contribuição de Vasili Davydov. São Paulo: Ed. Loyola

Martins, M., & Mogarro, M. (2010). A educação para a cidadania no século XXI. Revista ibero-americana de educación. N.º 53, pp. 185-202 (ISSN: 10226508)

Ndjava, M. (2016). O currículo na construção da cidadania activa. Contributos para a qualidade das aprendizagens: um estudo numa escola do 1º Ciclo, 7ª classe, do município de Benguela-Angola. Dissertação de Mestrado. Universidade do Minho Instituto de Educação

Piaget, J. (1998). Os procedimentos da Educação Moral. São Paulo: Casa do Psicólogo

República de Angola (2001). Lei de Bases do Sistema de Educação (Lei N.º 13/01 de 31 de Dezembro de 2001). Luanda: Diário da República.

República de Angola (2013a). Currículo do Ensino Primário. 3ª ed. Luanda: Editora Moderna, S.A

República de Angola (2013b). Currículo do 2.º Ciclo do Ensino Secundário Geral. 3ª ed. Luanda: Editora Moderna, S.A

República de Angola (2016). Lei n.º 17/16: Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Luanda: Diário da República

Yin, R. (2015). Estudo de caso: planeamento e métodos. Porto Alegre: Bookman. Vilelas

Published

2022-07-04

How to Cite

Eyuba da Silva, M. C. (2022). Proposal for curricular improvement in the discipline of moral and civic education in the second cycle of high school education Joaquim Kapango do Huambo. RECIPEB: Revista Científico-Pedagógica Do Bié, 2(1), 111–129. Retrieved from http://recipeb.espbie.ao/ojs/index.php/recipeb/article/view/114