Proposal for curricular improvement in the discipline of moral and civic education in the second cycle of high school education Joaquim Kapango do Huambo
Keywords:
Moral, Moral and Civic education, CurriculumAbstract
This research constitutes a reflection on the problems of Moral and Civic Education in force in current Angolan society. The study carried out with the objective of elaborating a curricular design proposal for the inclusion of the discipline of Moral and Civic Education in the curriculum of the Second Cycle of Secondary Education of Liceu Joaquim Kapango of the City of Huambo. A non-experimental, exploratory and descriptive research design was defined for this study; not that it respects the form of approach or study carried out was mixed. Among the main results stands out a proposal for and inclusion of the discipline of Moral and Civic Education in the curriculum at the teaching level. The results also allow us to verify that both among the students and among the teachers there was a consensus regarding the importance of two topics to be developed for the formation of two students' moral and civic values; and that the discipline Moral and Civic Education is also taught in the Second Cycle of Secondary Education
References
Camps, V., & Giner, S. (2005). Manual de civismo. Barcelona: Columna
Costa, S. (2011). Método científico: os caminhos da investigação. São Paulo: Harbra. Andrade, 2009
Ferreira, A. (2004). Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 3ª ed. Curitiba: Positivo
Flores, M., & Ferreira, P. (2012). Currículo e comunidades de aprendizagem: desafios e perspectivas. Santo Tirso: De facto editores
Gil, A. (2009). Como elaborar projectos de pesquisa. São Paulo: Atlas. Creswell e Clark
La Taille, Y. (2009). Moral e Ética: dimensões intelectuais e culturais. Porto Alegre: Artmed
Lefort, C. (2007). Desafios da escrita política. 2ª ed. São Paulo: Discurso Editorial
Libâneo, J. (2013). A didáctica e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Actividade e a contribuição de Vasili Davydov. São Paulo: Ed. Loyola
Martins, M., & Mogarro, M. (2010). A educação para a cidadania no século XXI. Revista ibero-americana de educación. N.º 53, pp. 185-202 (ISSN: 10226508)
Ndjava, M. (2016). O currículo na construção da cidadania activa. Contributos para a qualidade das aprendizagens: um estudo numa escola do 1º Ciclo, 7ª classe, do município de Benguela-Angola. Dissertação de Mestrado. Universidade do Minho Instituto de Educação
Piaget, J. (1998). Os procedimentos da Educação Moral. São Paulo: Casa do Psicólogo
República de Angola (2001). Lei de Bases do Sistema de Educação (Lei N.º 13/01 de 31 de Dezembro de 2001). Luanda: Diário da República.
República de Angola (2013a). Currículo do Ensino Primário. 3ª ed. Luanda: Editora Moderna, S.A
República de Angola (2013b). Currículo do 2.º Ciclo do Ensino Secundário Geral. 3ª ed. Luanda: Editora Moderna, S.A
República de Angola (2016). Lei n.º 17/16: Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Luanda: Diário da República
Yin, R. (2015). Estudo de caso: planeamento e métodos. Porto Alegre: Bookman. Vilelas
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marlene Celestina Eyuba da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.