Students Adaptation in High Education (QAES): Validation Scales to Angolan`s Reality
Keywords:
Higher Education, Adaptation, Scales` Validation, 1st year students, Angolan university studentsAbstract
Entrants in higher education must have a strong motivation for the course and sufficient resilience to be successful and avoid dropout. In this sense, it is interesting to study the process of transition and adaptation to higher education. It’s necessary to have an adequate assessment instruments with adequate level of precision and validity. Therefore, the aim of this research study is the validation of the higher education adaptation questionnaire QAES, for the Angolan reality. The (QAES) consists of 40 items, divided into 5 dimensions. The sample used consists of 257 students entering higher education, in 2020. A factorial exploratory analysis was carried out, using the principal component method, to determine the grouping of items by factors. Thus, 8 items were excluded and the final version of the QAES consists of 32 items, maintaining the five dimensions of students’ adaptation in higher education: Career project, institutional adaptation, study adaptation, personal-emotional adaptation and social adaptation. The items` internal consistency for each of these 5 dimensions reached adequate value. Concluding with the use of the questionnaire in the transition investigation and students’ academic adaptation entering higher education in Angola
References
Almeida, L. S. (2007). Transição, adaptação acadêmica e êxito escolar no ensino superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicologia e Educação, 15(2), 11–21.
Almeida, L. S. (2015). Acesso ao ensino superior : Pensar a transição e a adaptação vivenciadas pelos estudantes. Revista Científica da Educação, 1(1), 13-32.
Almeida, L. S., Soares, A. P. C., & Ferreira, A. G. (2002). Questionário de Vivências Académicas (QVA-r): Avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Avaliação Psicológica, 1(2), 81-93.
Almeida, L. S., Gonçalves, A., Salgueira, A., Soares, A., Machado, C., Fernandes, E., Machado, J., & Vasconcelos, R. (2003). Expectativas de envolvimento académico à entrada na universidade: Estudo com alunos da Universidade do Minho. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 8(1), 3-15. https://hdl.handle.net/1822/12108
Araújo, A. M., Santos, A. A., Ferreira, J. A., Noronha, A. P., Zanon, C., & Almeida, L. S. (2013). Questionário de Adaptação ao Ensino Superior – QAES. Braga. Universidade do Minho, Centro de Investigação em Educação.
Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2019). Sucesso académico no ensino superior: aprendizagem e desenvolvimento psicossocial. Em Almeida, L. S. (Ed). Estudantes do ensino superior: desafios e oportunidades (pp. 233-256). Braga: ADIPSIEDUC.
Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2015). Adaptação ao ensino superior: o papel moderador das expectativas acadêmicas. Educare, Revista Científica de Educação, 1(1), 13-32. http://dx.doi.org/10.19141/2447-5432/
Casanova, J. R. (2018). Abandono no ensino superior: Modelos teóricos, evidências empíricas e medidas de intervenção. Educação: Teoria e Prática, 28(57), 5-22. https://doi.10.18675/1981-8106
Casanova, J. R., & Almeida, L. S. (2016). Diversidade de públicos no ensino superior: antecipando riscos de qualidade da adaptação e de sucesso académico em estudantes do 1º ano. Psicologia, Educação e Cultura, 20(1), 27-45. RepositoriUM: Repositório Institucional da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/71678
Casanova, J. R., Bernardo, A. B., & Almeida, L. S. (2021). Dificuldades na adaptação académica e intenção de abandono de estudantes do primeiro ano do Ensino Superior. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(2), 211-228. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8705
Castro, A. C. R. (2021). Transição e adaptação ao ensino superior: Um olhar sobre a comunidade estudantil da Universidade Federal do Pará - Campus Bragança. (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho “Braga Portugal”.
Costa, O., & Gouveia, L. (2018). Modelos de retenção de estudantes: abordagens e perspectivas. Revista Electrônica de Administração, 24(3), 155-182. http://doi.org/10.1590/1413-2311.226.85489
Costa, E. S. & Leal, I. (2008). Um olhar sobre a saúde psicológica dos estudantes do ensino superior-avaliar para intervir. Actas do 7º Congresso Nacional de Psicologia e Saúde. Universidade do Porto.
Cunha, S. M., & Carrilho, D. M. (2005). O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicologia Escolar e Educacional, 9(2), 215-224. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200004
Esteban, M., Bernardo, G. A. B., Tuero, E., Cervero, A., & Casanova, J. R. (2017). Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 37-52. https://doi.10.1016/j.ejeps.2017.07.003
Faria, A. A. G., & Almeida, L. S. (2021). Adaptação acadêmica de estudantes do 1º Ano: Promovendo o sucesso e a permanência na Universidade. Revista Internacional de Educação Superior, 7, 1-17. https://doi.10.20396/riesup.v7i0.8659797
Farias, R. V., Almeida, L. S., & Gouveia, V. V. (2021). Variáveis pessoais e contextuais diferenciadoras das expectativas acadêmicas de estudantes ingressantes no ensino superior. Revista Amazônica, 13(1), 173-194.
Farias, R. V., Gouveia, V. V., & Almeida, L. S. (2022). Adaptação e sucesso acadêmico em estudantes brasileiros do primeiro ano da educação superior. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 9(1), 58-75. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.1.8830
Granado, J. I. F., Santos, A. A. A., Almeida, L. S., Soares, A. P., & Guisande, M. A. (2005). Integração acadêmica de estudantes universitários: Contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação, 4(2), 31-41.
Hu, S., & Kuh, G. D. (2002). Being (dis)engaged in educationally purposeful activities: The influences of student and institutional characteristics. Research in Higher Education, 43, 555-575. https://doi.org/10.1023/A:1020114231387
Igue, E. A., Bariani, I. C. D., & Milanesi, P. V. B. (2008). Vivência académica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF, 2(13), 155-164.
Matta, C. M., Lebrão, S. M., & Heleno, M. G. (2017). Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino superior: Revisão da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 583-591. https://doi.10.1590/2175-353920170213111118
Mendes, C., Monteiro, S., & Almeida, L. S. (2021). Empregabilidade percebida e desigualdade social: Reflexões sobre a construção da autoeficácia entre estudantes das classes populares no ensino superior. Revista Amazônica, 13(1), 212-227.
Monteiro, S. O. M., Tavares, J. P. C., & Pereira, A. M. S. (2008). Optimismo disposicional, sintomatologia psicológica, bem-estar e rendimento académico em estudantes do primeiro ano do ensino superior. Estudos em Psicologia, 13(1), 23-29.
Nhachengo, M. V. (2020). Adaptação Académica de estudantes do 1º ano do Ensino Superior e sua relação com o Rendimento Académico no final do ano: Caso Universidade Pedagógica, Maputo.(Tese de Doutoramento). Universidade Pedagógica de Maputo.
Nhachengo, M. V., & Almeida, L. S. (2020). Transição e adaptação académica dos estudantes do Ensino Superior em Moçambique: Estudo de um instrumento de avaliação. Revista E-Psi, 9(1), 107-117.
Neto, L. L. P., Faria, A. A. & Almeida, L. S. (2021). Questionário de dificuldades antecipadas de adaptação ao ensino superior (QDAA-ES): Validação. Revista AMAzônica, 8(1), 33-55.
Niemba, A., & Almeida, L. S. (2022). Questionário de Motivos de Abandono: Validação junto de estudantes do 1º ano do ensino superior em Angola. Revista E-Psi, 11(1), 242-257.
Noyens, D., Donche, V., Coertjens, L., Daal, T. V., & Petegem, P. V. (2018). The directional links between students’ academic motivation and social integration during the first year of higher education. European Journal of Psychology of Education, 34(1), 67–86. https://doi.org/10.1007/s10212-017-0365- 6.
Osti, A., & Almeida, L. S. (2019). Satisfação académica no ensino superior. Em Almeida, L. S. (Ed). Estudantes do Ensino Superior: Desafios e oportunidades (pp. 99–114). Braga: ADIPSIEDUC.
Pascarella, E., & Terenzini, P. (2005). How college affects students: A third decade of research. Jossey-Bass.
Paulo, T. G., & Almeida, L. S. (2019). A influência das expectativas académicas para o (in)sucesso dos estudantes: adaptação e validação do questionário das expectativas académicas para a realidade angolana. Revista mais Educação, 2(7), 118-131.
Pinheiro, M. R. (2004). O desenvolvimento da transição para o ensino superior: O princípio depois de um fim. Aprender, Revista da Escola Superior de Educação de Portalegre, 29, 9- 20.
Porto, A. M. S., & Soares, A. B. (2017). Diferenças entre expectativas e adaptação académica de universitários de diversas áreas do conhecimento. Análise Psicológica, 35(1), 13-24.
Santos, L., & Almeida, L. S. (2001). Vivências académicas e rendimento escolar: Estudo com alunos universitários do 1.º ano. Análise Psicológica, 2(19), 205-217.
Schleich, A. L. R., Polydoro, S. A. J. & Santos, A. A. A. (2006). Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação Psicológica, 5(1), 11-20.
Soares, A. P., Almeida, L. S., & Ferreira, L. A. (2006). Questionário de Vivencias Académicas: versão integral (QVA) e versão reduzida (QVA-r). Em Gonçalves, M. M, Simões, M. R, Almeida, L. S, & Machado, C. (Eds). Avaliação psicológica: Instrumentos validados para a população portuguesa (pp. 101-120). Quarteto Editora.
Tavares, D. M. (2012). Adaptação ao ensino superior e otimismo em estudantes do 1º ano. (Dissertação de Mestrado). Universidade de Porto.
Taveira, M. C. (2000). Sucesso no ensino superior: Uma questão de adaptação e de desenvolvimento vocacional. Em Tavares, J. & Santiago, R. (Eds). Ensino Superior: (In) sucesso académico (pp.51-71). Porto: Porto Editora.
Valadas, S. T., Araújo, A. M., & Almeida, L. S. (2014). Abordagens ao estudo e sucesso académico no Ensino Superior. Revista E-Psi, 4(1), 47-67. Obtido de http://hdl.handle.net/1822/30120
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Armando Niemba, Leandro Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.