El papel del docente en la formación del futuro docente y sus retos: un compromiso con la profesión
Keywords:
Education, training of the future teacher, teacher-student relationship, commitment to the teaching profession, challengesAbstract
The aim of this work is to analyze the role of the teacher in the formation of the student/future teacher and to equate their challenges in a teacher training school in the province of Cuando Cubango/Angola. With regard to teacher training, he believes that it is a specific training that, from a professional point of view, requires specialized knowledge, with a combination of academic training and pedagogical training. Hence, initial teacher education must be reoriented and rethought so that, in the future, teachers are more qualified. For this work, which translates into an exploratory and descriptive study, a qualitative approach was chosen. The data presented were collected from the reports of teachers and students/future teachers who constituted key elements of the present study, carried out through semi-structured interviews and also from observations made during mathematics and Portuguese language classes in the selected classes. Indeed, teachers and students/future teachers consider that the teacher's role involves a commitment of these professionals
References
Assemblea Nacional de Angola (2020). Lei de Base do Sistema de Ensino nº32/20 de 12 de Agosto. Luanda: Imprensa Nacional.
Azevedo, J. (2003). Processo de melhoria gradual das escolas e papel das assessorias. Portugal: Universidade de Aveiro.
Barroso, J. (s.d.). Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Portugal: Instituto de Inovação Educacional.
Bogdan, R.; Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora.
Burke, T. J. (2003) O professor Revolucionário: da pré-escola à Universidade. Brasil: Editora vozes.
Coutinho, C. P. (2018). Metodologia de Investigação em Cienciais e Humanas. Teoria e Prática. Coimbra: Edições Almedina, S.A.
Chimuco, S. (2014). A formação inicial de professores em Angola no contexto da reforma educativa: desafios e necessidades (Institutos Médios Normais de Educação de Benguela). Portugal: Universidade do Minho.
Chipindo, P. Ch. M. (2020). A preparação dos professores para o trabalho metodológico de orientação profissional dos alunos do Instituto Técnico Agrário do Huambo. RAC: Revista Angolana de Ciências, 2 (1), 06-31.
Estrela, A. (1994). Teoria e prática de observação de classes: Uma Estratégia de formação de professores. Portugal: Porto Editora.
Formosinho, J. (2009). Formação de professores aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora.
Formosinho, J., Machado, J., e Mesquita, E. (2015) Formação, trabalho e Aprendizagem. Lisboa: Edições Sílabo, Lda,
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Ferreira, M. ( 2017). Educação e Transição em Angola. Roma: Chiado Editora.
Gomes, A. C. (1998). Conflito e Cooperação na Sala de Aula: Uma Análise Sociológica da Interacção na Sala de Aula. Portugal: Universidade do Minho.
Moviment, P. (2008). Escola de Professore do futura Angola: Zimbabwe: Edeted & Setup by.
Lima, L. ; Sá, V. (2017). O Governo das escolas. Portugal: Edições Húnus.
Sachitota, A. S. (2020). Centralização versus Descentralização do Sistema Educativo em Angola: Um estudo exploratório. Braga: Universidade de Minho.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Armando Sangueve Sachitota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.