The teacher as the promoter of the taste for mathematics in primary education
Keywords:
Teaching-Learning Process, Teaching Mathematics, didactic skillsAbstract
From a very early age, Mathematics was linked to the development of human beings and societies in general. Therefore, it is essential in a world on the rise and constant changes to analyze the importance of this in the teaching-learning process of students, especially in Primary Education. But this will only have a significant impact on this process if there are committed teachers. Seeking to outline a brief overview of the promotion of mathematics through the teacher's actions, through a bibliographical review, this article aims to reflect on the importance of the teacher as a promoter of the taste for mathematics in Primary Education in Angola, understanding the need to have qualified human resources for Primary Education and in particular the subject of mathematics, which is seen by many as a very complex subject
References
Afonso, A. E. (2018). A visão tubular do desenvolvimento do currículo: uma alegoria e uma prática. Revista de Estudos Curriculares, v. 9, n. 2, pp. 71-81
Becker, F. (2019). Construção do conhecimento matemático: natureza, transmissão e gênese. Bolema, v. 33, n. 65, pp. 963-987. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v33n65a01
Braga, J. O., Silva, E. B., Farias, I. O & Santos, A. O. (2020). O professor de matemática como mediador da relação entre alunos do saber matemático. Em S. A. S. Monteiro(orgs.), As metas preconizadas para a educação e a pesquisa integrada às práticas atuais 3 [recurso eletrônico] (pp. 79-86). Atena Editora. http://doi. 10.22533/at.ed.9112013049
Carvalho, C. R. (2020). Reflexão sobre uma prática pedagógica em matemática: um relato de experiência. Horizontes – Revista de Educação, v. 8, n. 15, pp. 353-362
Costa, J. C.; Nunes, N. N. & Arcanjo, P. C. V. (2019). A relação professor/aluno e sua influência no processo de ensino e aprendizagem de matemática no Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ed. 12, v. 02, pp. 151-166. http://doi. 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/aprendizagem-de-matematica
Costa, K. B. (2020). Relação aluno, professor e a matemática. IV Congresso Nacional de Educação
Curi, E. (2020). A formação do professor para ensinar Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: algumas reflexões. REnCiMa, v. 11, n.7, pp. 1-18
Jacinto, H. (2021). Gostar de matemática, é caso raro? Educação Matemática. 3⁰ Trimestre, n. 161. Associação dos Professores de Matemática
Julião, A. L. (2020). Formação de professores, Ensino Primário e Qualidade educativa em Angola: vázios e pontes na relação. Revista Internacioanl de Formação de Professores, n. 5, pp. 1-20
Lima, M. S. & Cruz, K. R. (2022). O ensino da matemática e o processo motivacional dos alunos dos anos finais do Ensino Fundamental numa escola Estadual de Manaus, Amazonas, Brasil. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 4, pp. 3-14, https://rebena.emnuvens.com.br/revista/index.
Lima, K. P., Poersch, K. G. & Emmel R. (2020). Dificuldades de ensino e de aprendizagem em Matemática no oitavo ano do Ensino Fundamental. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 6, n. 1, pp. 1-15. https://doi.org/10.35819/remat2020v6.
Machado, R. L. P. (2020). Ressignificando o ensino e a aprendizagem da Matemática: a sala de aula como parte do cotidiano. [Dissertação de mestrado] Centro de Ciências Exatas e Tecnologias, Universidade Federal do Rio de Janeiro
Machado, T. O. (2020). O papel do professor de matemática nas afectividades do cotidiano escolar/universitário. [Monografia] Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí
Negrão, F. d. (2020). Competências e habilidades do educador matemático: reflexões e apontamentos a partir do estágio supervisionado. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 9, n. 19, pp. 773-795.
Oliveira, A. N., Cruz, B. D. S., Pedreira, A. C. C. & Lima, I. P. (2021). O desafio de ensinar matemática: um olhar para a formação do professor pedagogo. REVASF, v. 11, n. 24, pp. 607-628
Santana, E., Ponte, J. P. & Serrazina, M. L. (2020). Conhecimento didático do professor de matemática à luz de um processo formativo.
Bolema, v. 34, n. 66, pp. 89-109. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a05
Santos, A. G. & Jimênez, L. O. (2023). Identificação docente versus ensinar matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Saberes Docentes em Acção, v. 7, n. 1, pp. 1-23
Sousa, H. J. (2021). Desenvolvimento profissional dos professores: (do) Aprender (ao) ensinar estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental [Dissertação de Mestrado] Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alvimiro Osvaldo Augusto Kalala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.