Translation from common language to algebraic when solving context problems
Keywords:
Algebraic language, Problem solving, 1st degree equationAbstract
This article is the result of the difficulties encountered in translating common language into algebraic when solving context problems that lead to 1st degree equations by 7th grade students at Colégio Samora Moisés Machel nº 28 in Ndalatando . To carry out the research, theoretical, empirical and mathematical methods were used, which were used for the theoretical and methodological foundation, the application of instruments and data processing. The aim of this article is to socialize a methodological strategy that contains actions that contribute to improving the translation from common language to algebraic when solving context problems that lead to 1st degree equations. The quali-qualitative methodology was used and students and teachers are part of the population, with a sample consisting of 40 students and 2 teachers, selected randomly, which allowed the necessary inferences to be made. The results indicate an improvement in communication in relation to the translation from current language to mathematical language, developing skills in relating data from the problem statement and representing them in the form of a 1st degree equation
References
Amazonas, P. N. (2021). Desenvolver a Educação para a Sustentabilidade Ambiental na Formação de Futuros Professores de Matemática do 2.º Ciclo em Angola. (Teses de Doutoramento). Universidade de Aveiro.
André, R. C. M. (2011) Dificuldades na conversão de problemas envolvendo equação e a relação com o contrato didático. CIAEM. Recife, Brasil. Pp. 1-12.
Borochovicius, E., Tortella, J. C. B. (2014) Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio. p. 263-294. Rio de Janeiro.
Calisti, A. S. (2016). O Estudo da Análise Combinatória na Estratégia de Resolução de Problemas: uma abordagem sem o uso de Fórmulas. Cadernos PDE, 1.
Campistrous, P. L., Rizo, C. C (1996). Aprende a resolver problemas Aritméticos. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. Cuba
Da Rocha Falcão, J. T. (1997). A álgebra como ferramenta de representação e resolução de problemas. In: Schliemann, Analúcia et al. Estudos em Psicologia da Educação Matemática. Recife, PE. Ed. Universitária.
Guzmán, M. GiL, P. D. (1993). Enseñanza de las Ciencias y la Matemática: tendencias e innovaciones. Madrid. Popular.
Grasseschi, M. C. C. (2001) A linguagem matemática e a língua nativa. Educação e Linguagem. São Paulo, edição especial, p. 163-172.
Luís, F. C. O. (2015). Em busca da solução: Relação entre a capacidade de resolução de problemas e o sucesso escolar em alunos dos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico. (Tese de doutoramento). Universidade de Coimbra.
Marques, S., Couto, A., & Lima, C. (2019). Contextualização de Problemas de Matemática: Suporte para uma Aprendizagem com Significado. Sensos-e, VI nº 2, 36-50. Obtido em 2 de 2 de 2022, de https://doi.org/10.34630/sensos- e.v6i2.3468
Oliveira, Ana Teresa C. C. (2002). Reflexões sobre aprendizagem da álgebra. In: Educação Matemática em Revista nº 12, Ano 9 - SBEM – SP.
Piedade, B., & Reis., S. (2019). Problemas Matemáticos e Concessões de alunos. Inovação no Meio da Matemáticas e das Ciências, 15(50), pp. 180-196. Obtido em 1 de novembro de 2021.
Polya, G. (1995). A Arte de Resolver Problemas: Um novo Aspecto do Método Matemático (2ª ed.). (H. L. Araujo, Trad.) Rio de Janeiro: Interciência.
Santos, D. M. F. (2009) Ensino de equação do 1º grau: Concepções de professores de matemática e formação docente. (Dissertação de mestrado). UNESP.
Schneider, J., & Saunders, K. W. (1997). As linguagens ilustradas na resolução de problemas. In: Krulik, S. & Reys, R. (Org.). (1997) A Resolução de Problemas na Matemática Escolar. São Paulo: Actual.
Valentim, A. P. F. (2022). Ensino da análise combinatória através de problemas contextualizados: Um estudo da realidade da Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte. (Dissertação de mestrado). ISCED-Luanda.
Veloso, D. S. Ferreira, A. C. (2011). Uma reflexão sobre as dificuldades dos alunos que se iniciam no estudo da álgebra. Revista da Educação Matemática da UFOP, Vol I.
Villena, V. R. (2009). La preparación de los estudiantes en el primer año intensivo de la licenciatura en educación preescolar para la orientación educativa a la familia en el programa educa a tu hijo. (Teses de Doutoramento). Instituto Superior Pedagógico de Matanzas.
Weber, R. G. (2012). Estudo das dificuldades de leitura e interpretação de textos matemáticos em enunciados de problemas por alunos do ensino médio. (Dissertação de mestrado). UNESP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amândio da Purificação Ferreira Valentim, Paxe Nelson Cesareira de Amazonas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.