The inclusion of the Umbundu language in the adult literacy process: Case of the Okutanga project
Keywords:
Adult literacy, zungueiras women, umbundu language, cultureAbstract
This article sought to analyze the importance of the Umbundu language in the adult literacy process This article sought to analyze the importance of the Umbundu language in the adult literacy process based on the experience of the Okutanga Project, a project that seeks to teach Zungueira women to read and write in the city of Cuito-Bié, Angola. The data analyzed shows the positive impact that the inclusion of the Umbundu language has had on the Okutanga Literacy Project and encourages the preservation of the local language as well as introducing â, bê, cê from Portuguese. The research had a quantitative focus, and the survey technique was used to collect data.
References
Angola. Instituto Nacional de Estatística. (2016). Projecção Populacional (2010-2050). Luanda
Angola. Instituto Nacional de Estatística. (2015). Diagnóstico do Género de Angola. Luanda
Angola. Instituto Nacional de Estatística. (2017). Relatório Analítico do Género em Angola. Luanda
Berger, P. & Luckmann, T. (2004). A construção social da realidade. Tratado da sociologia do conhecimento (24ª ed.). Editora Vozes
Berger e Berger, B. (1977). O que é uma instituição social? In Foracchi, M.; Martins, S. (1977). Sociologia e sociedade. Leituras de introdução à sociologia. LTC
Bruno, C. & Fortunato, S. (s.d). Alfabetização de adultos: métodos e contra métodos. II CONEDU – Congresso Nacional de Educação. URL: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2015/TRABALHO_EV045_MD1_SA12_ID8268_09092015210821.pdf
Cunha, C. & Cintra, L. (2006). Gramática do português contemporâneo (12ª ed.). Figueirinhas
Gil, A. (2002). Como elaborar projecto de pesquisa (4ª ed.). Atlas
Jesus, E. (2015). Alfabetização: métodos, metodologias e didácticas. (Monografia de Licenciatura, Universidade da Beira Interior). URL: http://calafiori.edu.br/wp-content/uploads/2019/09/ALFABETIZA%C3%87%C3%83O-m%C3%A9todos-metodologias-e-did%C3%A1ticas.pdf
Jung, B.K. (2012). Fundamentos e metodologias da alfabetização e letramento. Uniasselvi
Lunardi, M. & Kraemer, G. (2005). Língua, cultura e identidade. Universidade Federal de Santa Maria
Mingas, A. (2002). As línguas nacionais na alfabetização de adultos. URL: https://ameliamingas.org/publica
Ramon, M. (2017). O binómio língua-cultura no processo de ensino: aprendizagem de português língua estrangeira. URL: https://hdl.handle.net/1822/53923
Ramon, M. (2017). O binómio língua-cultura no processo de ensino: aprendizagem de português língua estrangeira. URL: https://hdl.handle.net/1822/53923
Sampieri, R. M., Collado, C. F. & Lucio, M. P. B. (2013). Metodologia de Pesquisa (5ª ed., Trad. Daisy Vaz de Moraes). Penso
Soares, M. (2003). Alfabetização e letramento. Editora Contexto
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Madaleno Dias, Severino Dungue
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.