The inclusion of the Umbundu language in the adult literacy process: Case of the Okutanga project

Authors

Keywords:

Adult literacy, zungueiras women, umbundu language, culture

Abstract

This article sought to analyze the importance of the Umbundu language in the adult literacy process This article sought to analyze the importance of the Umbundu language in the adult literacy process based on the experience of the Okutanga Project, a project that seeks to teach Zungueira women to read and write in the city of Cuito-Bié, Angola. The data analyzed shows the positive impact that the inclusion of the Umbundu language has had on the Okutanga Literacy Project and encourages the preservation of the local language as well as introducing â, bê, cê from Portuguese. The research had a quantitative focus, and the survey technique was used to collect data.

References

Angola. Instituto Nacional de Estatística. (2016). Projecção Populacional (2010-2050). Luanda

Angola. Instituto Nacional de Estatística. (2015). Diagnóstico do Género de Angola. Luanda

Angola. Instituto Nacional de Estatística. (2017). Relatório Analítico do Género em Angola. Luanda

Berger, P. & Luckmann, T. (2004). A construção social da realidade. Tratado da sociologia do conhecimento (24ª ed.). Editora Vozes

Berger e Berger, B. (1977). O que é uma instituição social? In Foracchi, M.; Martins, S. (1977). Sociologia e sociedade. Leituras de introdução à sociologia. LTC

Bruno, C. & Fortunato, S. (s.d). Alfabetização de adultos: métodos e contra métodos. II CONEDU – Congresso Nacional de Educação. URL: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2015/TRABALHO_EV045_MD1_SA12_ID8268_09092015210821.pdf

Cunha, C. & Cintra, L. (2006). Gramática do português contemporâneo (12ª ed.). Figueirinhas

Gil, A. (2002). Como elaborar projecto de pesquisa (4ª ed.). Atlas

Jesus, E. (2015). Alfabetização: métodos, metodologias e didácticas. (Monografia de Licenciatura, Universidade da Beira Interior). URL: http://calafiori.edu.br/wp-content/uploads/2019/09/ALFABETIZA%C3%87%C3%83O-m%C3%A9todos-metodologias-e-did%C3%A1ticas.pdf

Jung, B.K. (2012). Fundamentos e metodologias da alfabetização e letramento. Uniasselvi

Lunardi, M. & Kraemer, G. (2005). Língua, cultura e identidade. Universidade Federal de Santa Maria

Mingas, A. (2002). As línguas nacionais na alfabetização de adultos. URL: https://ameliamingas.org/publica

Ramon, M. (2017). O binómio língua-cultura no processo de ensino: aprendizagem de português língua estrangeira. URL: https://hdl.handle.net/1822/53923

Ramon, M. (2017). O binómio língua-cultura no processo de ensino: aprendizagem de português língua estrangeira. URL: https://hdl.handle.net/1822/53923

Sampieri, R. M., Collado, C. F. & Lucio, M. P. B. (2013). Metodologia de Pesquisa (5ª ed., Trad. Daisy Vaz de Moraes). Penso

Soares, M. (2003). Alfabetização e letramento. Editora Contexto

Published

2024-07-31

How to Cite

Dias, M., & Dungue, S. . (2024). The inclusion of the Umbundu language in the adult literacy process: Case of the Okutanga project. RECIPEB: Revista Científico-Pedagógica Do Bié, 4(1), 38–53. Retrieved from http://recipeb.espbie.ao/ojs/index.php/recipeb/article/view/215