The use of didactic games of construction of objects whose number is given, in the learning of numbers in Pre-School Education
Keywords:
Children, Children; Didactic games; Number; Objects; Preschool., Number, Objects, PreschoolAbstract
This study aims to analyze the influence of the use of didactic games of construction of objects whose number is given, in the learning of numbers, in Pre-School. It is a qualitative investigation, with an interpretative and descriptive focus. To this end, constant visits were made to the Centro Infantil 17 de Setembro do Sumbe, randomly selected in order to have a direct interaction with kindergarten teachers and children (among them those selected for the study). In the collection of data, research instruments were applied, such as: document analysis, surveys by questionnaire to members of the Board and educators, direct observation of events in activities with children and a pedagogical test applied to twelve children also randomly selected. It is hoped with this investigative work that the use of didactic games of construction of objects whose number is given, in the learning of numbers, in Pre-School, can link to the actions programmed by the educators with the children's daily life, in order to facilitate the their learning, motivating them to build their own knowledge in an active and participatory way.
References
Angola (2020). Lei N.º 32/20, de 12 de Agosto de 2020. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino de Angola n.º 32/20. Diário Oficial da República de Angola: I Série – N.º 123, 4423-4453.
Angola. Ministério da Educação (2021). Educação Pré-Escolar. Programa da Iniciação. Luanda: INIDE.
APM. (2009). Desenvolvendo o sentido do número: perspectivas e exigências curriculares (3.ª ed). Portugal: Torreana, S.A.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Portugal. Porto Editora, Lda.
Damas, E., Oliveira, V., Nunes, R. & Silva, L. (2010). Alicerces da Matemática: Guia Prático para Professores e Educadores. Portugal: Areal Editores, S.A.
Ferreira, F., & Anjos, C. (Orgs). (2015). Educação de Infância: formação, identidades e desenvolvimento profissional. Portugal: Brasil: De Facto Editores. Edufal.
Gowers, T. (2008). Matemática: Uma Breve Introdução. Brasil. Gravida–Publicações, S. A.
Hohmann, M. & Weikart, D. (2011). Educar a Criança. (6.ª ed). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Kamii, C. (1996). A Teoria de Piaget e a Educação Pré-Escolar. (2ª ed). Portugal: Stória Editores, Lda.
Lamas, R. (2015). Jogos e materiais didácticos para o ensino de Matemática. Universidade Estadual Paulista.
Modesto, R. (2009). O lúdico como processo de influência na aprendizagem da Educação Física Infantil (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais.
Mota, P. (2009). Jogos no ensino da Matemática. (Dissertação de Mestrado). Universidade Portucalense Infante D. Henrique. Disponível em: http://repositorio.uportu.pt/bitstream/11328/525/2/TMMAT%20108.pdf.
Robertson, W. (2008). Matemática: Tudo o que precisa saber para ensinar. Portugal: SEBENTA Editora.
Santos, F. (2008). A Matemática e o Jogo Influência no Rendimento Escolar. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Ciências e
Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa.
Silva, G. S. (2014). Jogos didácticos no ensino de ciências: reflexões sobre seu uso em escolas no município de Picos-PI. Universidade
Federal do Piauí – UFPI “Picos”.
Silva, K. & Dalto, J. (Orgs). (2017). Representação Matemática e pesquisa: algumas perspectivas. Brasil: Editora Livraria da Física.
Silva, P. (2016). Estudo sobre a aplicação das orientações curriculares nos eventos de Educação Matemática em jardim-de-infância, no ensino do número em Angola, e suas consequências na aprendizagem das crianças dos 5 aos 6 anos de idade (Tese de Doutoramento). Instituto de Educação da Universidade do Minho “Braga”.
Souza, E. (2012). A Matemática nos jogos e brincadeiras na educação infantil: uma construção de aprendizagem. (Trabalho de Conclusão do Curso). UNISALESIANO. Disponível em: https://docplayer.com.br/6378272-A-matematica-nos-jogos-e-brincadeiras-na-educacao-infantil-uma-construcao-de-aprendizagem.html.
Vale, I., & Pimentel, T. (Coord). (2011). Padrões em Matemática. Uma proposta didáctica no âmbito do novo programa para o ensino básico. Portugal: Texto Editores, Lda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Abrão Tiago Muongo, Baptista Manuel João, Pedro Cardoso da Silva Cardoso da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.