The Photography: Teaching-Learning Resource in the 10th class- older Territories and Populations
Keywords:
photography, didactic resource, teaching-learning of HistoryAbstract
This article is the result of a practical class, developed by the authors in the commune of Trumba, Municipality of Kwítu, Province of Bié, at Liceu nº174 Chinduva. The objective is to analyze the use of photography as a resource in the Teaching-Learning of History, in a real and practical context. In its implementation, both theoretical and empirical methods were used: induction-deduction, direct observation, bibliographic review and document analysis. After several investigations, it was concluded that photography is an extremely important resource for the History Teaching-Learning process, since its use in the classroom allowed students, through the observations of photographs, to identify subjects, describe photographs, and urged them to inquire or question what they were observing, which is why it is necessary to use them as a resource, as it stimulates their intelligence and allows the teacher to use a more active and participatory methodology.
References
Alves, A. L. M. (2016). Epistemologia e o ensino da História. Revista História Hoje, 5 (9), 1-22.
André, R. H. (2014). O Ensino da História em Angola entre 1960 e 2012: Evolução, formação de professores e cooperação internacional, (Tese de Doutoramento) Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt
Arruda, C. M. C. (2019). Ensino da História e Política em Angola (1950-1978) (Tese de Doutoramento) Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br
Barros, K. M. S., Da Silva, L. B., De Oliveira, L. S. H., & Silva, T. J. V. (2018). O uso da fotografia como ferramenta pedagógica no ensino das ciências. Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino nas Ciências.
Bourdé, G. & Martin, H. (1983). As Escolas Históricas. Lisboa: Publicações Europa/América.
Canabarro, I. S. (2008). Teoria e Método da História I. São Paulo: Editores Unijuí.
Canabarro, I. S. (2008). Teoria e Método da História II. São Paulo: Editores Unijuí..
Dias, A.I. S. (2012). A Fotografia no Ensino da História. (Dissertação de Mestrado) Universidade do Porto.
Diogo, F. (2010). Desenvolvimento Curricular. Luanda: Plural Editores.
Fernandes, W.C. (2021). Práticas Pedagógicas e o Ensino-Aprendizagem da História. Luanda: Nhconteúdo.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 17ªed. São Paulo: Paz e Terra.
Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ªed. Editora Atlas. [PDF]. Disponível em: https:// www.amazon.com.br.
Griffa, M. C. & Moreno, J. E. (2008). Chaves para a Psicologia do Desenvolvimento. 4ªed. Editoras Paulinas.
Guerra, T.G.C. & Benvenuti, J. (2015). A fotografia como uma nova estratégia para o Ensino da História. Revista Lhiste, Porto Alegre, nº3. (2) 611-625.
Júnior, A. F. S., & Da Silva, D.A.M. (2019). A fotografia na aula de História. Itinerius Refletion Revista Eletrónica de Graduação e Pós-graduação em Educação, 15 (1), 1-22.
Kandjo, J.S. (2021). Uma visita à Ombala Ndala Kandumbu: contributo para a historiografia dos reinos Ovimbundu. RAC: Revista Angolana de Ciências, 1 (2), 120-140.
Kandjo, J.S. e Lopes, N. A. (2021). Métodos para a investigação histórica. RECIPEB: Revista Científico-Pedagógica do Bié. 1(2), 148-166.
Lakatos, E. M., & Marconi, M.A. (1992). Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, Atlas.
Le Goff, J. (1995). A História Nova. São Paulo: Martins Fontes.
Leonardo, P. T. & Mussili, P. L. (2022). Os Khoisan de Angola perante os desafios do panorama actual: a integração socio-política e económico dos povos Kwedi e Kung do Cunene. Njinga e Sepé. Revista Internacional de Cultura Línguas Africanas e Brasileiras, (2) 623-643.
Libâneo, J. C. (2006). Didáctica. São Paulo: Cortz Editora.
Ministério da Educação. (2014). Programa de História da 10ªclasse. Editora Moderna.
Nora, P. (1977). Historiens, Photographes: voir et Devoir. In. Caujolles, Cristian (Dir) Ethique, esthique, politeque. Arles: Actes Sud.
Pedro, B. (2012). Manual de História da 10ª classe. Luanda: Textos Editores.
Piletti, C. (2004). Didáctica Geral. 23ªEdição, São Paulo: Editora Mica.
Prats, J. (2006). Ensinar História no Contexto das Ciências Sociais, Princípios Básicos. São Paulo: UFPR.
Revière, C. (2016). Introdução à Antropologia. Edições 70, Lda.
Rúdio, F. V. (1980). Introdução ao Projeto de Pesquisa Científica. Petrópolis Vozes.
Ruffato, K. M., & Reginato, L. M. (2019). Fotografia, Tempo e Ensino da História: articulações para uma aprendizagem significativa, Revista História e Ensino, 25 (1), 279-304.
Santos, M.K., Miranda, J. C. & Gonzaga, G. R. (2018). A fotografia como recurso didáctico. Educação Pública.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Waldmar Cahila, João Sicato Kandjo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.