Teachers' perception of ethnomathematics. A study with two mathematics teachers from the province of Namibe - Angola
Keywords:
Ethnomathematics, mathematics teaching, Mathematics teacher training, Teachers' perceptionsAbstract
The present work aims to understand the perceptions of teachers about Ethnomathematics and its impact on the teaching-learning process of Mathematics, focusing on the following question: What perceptions do teachers who teach Mathematics have about ethnomathematics? The work is part of the study developed within the scope of the elaboration of the dissertation, which adopted the ethnographic qualitative approach, with case study design, which had as participants two Mathematics teachers from one of the schools of the I cycle of one of the localities with strong ethnomathematical indicators. For the present study, we took the data obtained by interview and the results show, on the one hand, that teachers have a weakened perception of ethnomathematics. On the other hand, their teaching practices are focused on the fulfillment of the syllabus and the guidelines that emerged from the planning, which makes it impossible to introduce and explore ethnomathematical elements. The results denounce the need for the introduction of ethnomathematics in mathematics teacher training institutions, aiming at their preparation for the integration of this content in their professional practice.
References
Amaral, N. C. L.; E Silva, I. C. S.; De Souza, R. C.; Ferreira, S. R. B.; Brandão, R. J. B.; Ferreira, W. S. (2024). Etnomatemática aplicada à
Astronomia através de uma proposta pedagógica. Revista Sociedade Científica, vol.7, n. 1, p.995-1004. https://doi.org/10.61411/rsc202428617
Bogdan, R. & Biklen, S. K. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à Teoria e aos Métodos. Coleção Ciências da Educação. Editora Porto
Breda, A., & Lima, V. M. R. (2011). Etnomatemátia sob dois pontos de vista: a visão D Ambrosiana e a visão Pós-Estruturalista. RLE (Pasto), 4 (2), 4-31
Calle, E., Breda, A., Sánchez, A., Font, V. (2023). O programa Etnomatemática na formação inicial de professores. Valoração de propostas educativas a partir da ferramenta Critérios de Adequação Didática. In Ana L. M. e Claudia L. O. G. (org), Anais do IX Congresso Iberoamericano de Educação Matemática. Editora Akademy, São Paulo. ISBN 978-65-80008-23-0
Costa, R. T. P. e Oliveira, C. C. (2019). Etnomatemática e formação inicial de professores que ensinam matemática: um olhar sobre a produção científica no brasil. Hipátia, v. 4, n. 1, p. 143-152
Couto, S. R. (2022). A Etnomatemática no Contexto da Tecnologia Digital: Repensando a Prática Pedagógica no Ensino da Matemática. Sitientibus, n. 63: 54-58, Feira de Santana. Open access journal: http://periodicos.uefs.br/index.php/sitientibus ISSN 0101-8841
Coxe, I. C. (2013). Etnomatemática: A matemática de Angola e suas influências. Universidade de los Andes, 3618-3625. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/19930/1/Carvalho2013Etnomatem%C3%A1tica.pdf
D'Ambrósio, U. (2008). Globalização, educação multicultural e o programa etnomatemática. Em P. Palhares (Coord.), Etnomatemática – Um Olhar sobre a Diversidade Cultural e a Aprendizagem Matemática, 24-46. Ribeirão: Edições Húmus
D’Ambrósio, U. (2005). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-120. São Paulo
D'Ambrosio, U. (2001). Paz, educação matemática e etnomatemática. Teoria e Prática da Educação
Dias, D., Costa, C., & Palhares, P. (2017). Sobre os cestos tradicionais manufaturados pelas mulheres Nyaneka-nkhumbi de Angola. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 10(1), 75-87. Recuperado a partir de https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/358
Dos Santos, J. B. P. e De Lara, I. C. M. ( 2021). História da Matemática e Etnomatemática: articulações possíveis para o ensino de logaritmos. In Educação matemática em pesquisa: perspectivas e tendências - Volume 2, pp 191 – 207. DOI: 10.37885/201202603
Ferreira, C. I. (2022). A Etnomatemática e suas Implicações Pedagógica: uma Análise Teórica sobre as Práticas Realizadas em Ambiente Educacionais. [Monografia de Licenciatura]. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Disponível em https://repositorio.ifg.edu.br/bitstream/prefix/1312/1/tcc_Concei%C3%A7%C3%A3o%20Ivoneide%20Ferreira.pdf
Dias, D., Costa, C., & Palhares, P. (2017). Sobre os cestos tradicionais manufaturados pelas mulheres Nyaneka-nkhumbi de Angola. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 10(1), 75-87. Recuperado a partir de https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/358
Mendes, F., Santarosa, M. C. P. e Camargo, M. (2020). Proposta de uma unidade de ensino potencialmente significativa sobre a teoria de conjuntos. REVEMAT, v. 15 (n. 1) p. 01-23. doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e66040
Nkholondjo, A.M.C. (2023). Os Conhecimentos Etnomatemáticos de Professores do I Ciclo do Ensino Secundário e sua Aplicação no Processo de Ensino-Aprendizagem: Um Estudo com Dois Professores de uma Escola do Namibe. [Dissertação de Mestrado]. ISCED-HUÍLA
Pacheco, W. R. S. (2020). Etnomatemática e a construção de uma educação multicultural na escola. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 13(2), 25-44.DOI: 10.22267/relatem.20132.59
Peixoto, C. T. B. e Lara, I. C. M. (2023). Etnomatemática como método de ensino e pesquisa: significando conceitos matemáticos nas disciplinas de Cálculo Numérico. Revista Insignare Scientia, Vol. 6, n. 4. pp (63 – 76)
Porto, K. S., Nery, B. V. E., & Santos, O. R. (2021). As contribuições da etnomatemática na contextualização e no processo de ensino e aprendizagem da matemática em uma escola do campo. Revista Temas Em Educação, 30(2), 39–57. Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/54036
Porto, K. S., Nery, B. V. E., & Santos, O. R. (2021). As contribuições da etnomatemática na contextualização e no processo de ensino e aprendizagem da matemática em uma escola do campo. Revista Temas Em Educação, 30(2), 39–57. Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/54036
Reis, J. F. (2010). Etnomatemática, educação matemática crítica e pedagogia dialógico-libertadora: contextos e caminhos pautados na realidade sociocultural dos alunos. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Goiás. Retirado de https://repositorio.bc.ufg.br/tedeserver/api/core/bitstreams/01b001f4-e74c-45c1-96a1-7bf5215fabe4/content
Santos, J. D. dos. (2018). Etnomatemática e Povos indígenas de Rondônia: processos de mecanismo de controle e contraconduta. Perspectivas da Educação Matemática, v. 11, n. 25, p. 74-92. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3490.
Sufiatti, T., Dos Santos Bernardi, L., & Glavam Duarte, C. (2013). Cestaria e a história de vida dos artesãos indígenas da Terra Indígena Xapecó. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 6(1), 67-98. https://revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/56
Valente, W. R. (2017). Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático. Revista Diálogo Educacional, v.17,(51), pp. 207-222
Vasconcelos, E., Leivas, J. C. P. e Ri, M. L. D. (2016). Explorando a espiral de arquimedes com software de geometria dinâmica. V. 14 Nº 1. RENOTE; DOI: 10.22456/1679-1916.67350
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alberto Domingos Jacinto Quitembo, António Mundjanga Capela Nkholondjo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.